tisdag 22 februari 2011

tisdag...

...och snön faller, och vi med den, som Lundell diktade. En vit mur utanför fönstret. Känns lite meningslöst, eftersom det ju ändå utlovas plusgrader till helgen...
Jag har tillbringat dagen med:
1) Boka Tallin-kryssning. En minst sagt tidsödande sysselsättning: efter en timme vid online-systemet gick det ändå inte att betala, så det slutade med ett telefonsamtal. Länge leve telefonbokningar. Personliga sådana där man får det man vill och vet vad man egentligen beställt. Jag och barnen ska åka några dagar under sportlovet. Har aldrig åkt på "kryssning" och heller aldrig besökt Tallin (eller Baltikum över huvud taget) och definitivt aldrig bott på ett första klassens spa-hotell (och aldrig på ett fem-stjärnigt hotell heller, för den delen - det brukar landa på två stjärnor och kanske ett plustecken...)
Så att jag ser med spänning fram mot detta. Vi verkar i alla fall inte vara ensamma om tanken - jag lyckades knipa de sista två rummen på detta gigantiska hotell med typ hur många rum som helst.
2) Boka båtbiljetter till Gotland. Vi behöver ner för att göra i ordning innan sommaren och vis av erfarenheten från förra året, då det helt enkelt var slut på biljetterna till varenda lämplig helg och gräset var meterhögt då vi kom ner till midsommar, tänkte jag se till att vara ute i god tid.
Men det var med nöd och näppe det. Djurplatser i ena riktningen. Alternativ avgångstid i den andra. Hur tidigt är folk egentligen ute?
Nu väntar kvällskursen Att skriva. Börjar bli dags att bege sig in mot staden.

2 kommentarer:

Gunilla sa...

Låter härligt med lite lyx i Tallin!
Jag har inte heller varit i Baltikum....konstigt med tanke på hur nära det ligger.
Jag har varit många gånger i länderna kring Medelhavet och i Brasilien men aldrig norr om Dalarna...
Tänker ofta att jag borde upptäcka (och visa barnen)allt vackert Sverige har att erbjuda,men på sommarloven har vi oftast stannat kvar här på Ön!

Avanti sa...

Gunilla! Ja, Norrland - särskilt fjälltrakterna, kanske - är en skatt! Sommar, höst, vinter och vår! Jag tycker också mycket om Bohuslän med den fantastiska skärgården där! Men förstår att ni vill vara på Gotland när sommaren kommer!