fredag 25 februari 2011

drömmar...



Nattens dröm:
Jag befann mig i vardagsrummet i barndomshemmet i Huddinge. Inte ensam dock och inte som barn, utan som vuxen, tillsammans med X, en man som funnits i mitt liv. Utanför fönstret var ett slags träsk (samma träsk som egentligen var beläget en bit in i skogen, vilken började på andra sidan vägen, men som i drömmen fanns bara några meter utanför själva huset). Där simmade en bäver glatt omkring, till synes bekymmerslöst. Jag och X skyndade ut för att titta närmare. Jag var ivrig och lutade mig fram över vattnet, tills jag gled i. Jag blev inte rädd alls, bara konstaterade att det hände. Så dök "bäverns" huvud upp, alldeles intill mig. Jag insåg att den var på väg upp. Bara det att den växte och växte, blev stor som en björn - och, till min förskräckelse insåg jag att det faktiskt var just en björn, en stor, lurvig brunbjörn. Hotfull. Flyktmekanismen slog till. Jag kravlade mig upp, fick i samma stund syn på C (X:s nu vuxne son och tillika min styvson), bara en pojke i drömmen, runt tio år. X och jag fick fatt i honom, tog i varsin hand och började springa därifrån, alltmedan brunbjörnen kom lufsande efter oss. En varg dök upp från ingenstans och förstärkte faran. C var motsträvig. Marken var nu lerig, vi gled, halkade. C slet sig loss ur vårt grepp. Han var nu naken. Han ville inte följa med oss - utan envisades med att njutningsfullt rulla runt i leran.
Där vaknade jag. Men hjärtklappning.
När jag funderar över drömmar brukar jag tänka att man drömmer om sig själv, och är hela - eller stora delar - av rollistan. Man plockar liksom fram de roller och den scenografi man behöver för iscensättningen.
En man och en kvinna i fönstret i mitt barndomshem. Ett träsk. Lockande, och lite farligt. En bäver. (kan fälla stora träd, men jobbar ofta väldigt ostrukturerat: ett träd här, ett träd där) En stor farlig björn. En varg. (vad är hotfullt i mitt liv?) Ett försök till "räddning" av C (mitt inre barn?). Lera. Nakenhet. (in the mud)
Det som jag fann mest spännande med denna dröm var inslagen av vilda djur. Vet mig aldrig ha drömt om vare sig en bäver eller en björn förut. Ej heller om en varg.
När jag vaknade var jag olycklig över att jag aldrig skulle kunna springa trygg i skogen igen... En enorm lättnad när jag tillslut insåg att det varken finns varg eller björn i mina skogar.

4 kommentarer:

Gunilla sa...

Att det är intressant att tolka drömmar har du och jag konstaterat tidigare!!
Då jag kan sätta ansikten på X och C i din dröm så blir den ännu mer levande för mig! Jag kan känna stressen...
Funderar på om du möjligtvis såg ett inslag på nyheterna igår,om en man som haft besök av en varg på sin gård i Linköpingstrakten? Ofta plockar man ju smått och stort av det man ser och hör och stoppar in det i sina drömmar!
Nästa gång jag minns min dröm så tänker jag analysera "min rollista"!!

Avanti sa...

Nej, såg inte det inslaget... men jag tänker att om man nu "stoppar in" en varg i sin dröm, så finns det en anledning... att den där vargen är ett slags personlig symbol... vad betyder "varg" för just mig? Man kan också jobba med drömmar enligt ett slags "mind-map-modell", jag skriver ordet varg, ringar in, associerar, skriver ner associationen, associerar vidare...

Gunilla sa...

Intressant tanke!
Kom just ihåg att när jag fyllde 30(!) fick jag en "mind map" över mitt liv,so far,av en god vän och min syster. Ska försöka leta fram den....

miflygare sa...

Ledsen att göra dig besviken. Varg siktad i Roslagen. Kan det vara det du varslade?
Man går aldrig säker.
I Oman har dom snart utrotat den livsfarliga Leoparden, som lever på harar och sorkar.