söndag 27 februari 2011

klänningen...


När jag var med dottern och shoppade någon gång i våras hittade jag en fantastiskt fin men ytterligt svåranvänd klänning, för typ ingenting. 70% på reapriset. Det är då jag brukar slå till. (dottern, däremot, är fullständigt ointresserad av plagg med röda prislappar på - hon ser dem överhuvudtaget inte.) Det var i första hand färgerna jag föll för, blått, grönt - som skog, gräs, himmel, vatten. Det är inte färgerna som gör den svåranvänd, utan mer själva modellen: tunn, skir, med mängder av volanger. Och längden. Den är helt enkelt väldigt kort.
Och så har den hängt där i garderoben. Ända tills igår. Då jag av någon outgrundlig anledning kände att tiden var mogen. Internationella folkdansklubben hade danskväll och klänningen ifråga är visserligen så långt från folklore man kan komma - men, i alla fall. Och jag motverkade den vågade längden (eller snarare avsaknad av längd då) genom att bära den till ett par manchester-tights. Snyggt, konstaterade jag. Riktigt snyggt!
Låt mig säga att jag aldrig någonsin har fått så mycket uppmärksamhet för min klädsel! Och det av den mest skiftande karaktär. "Du ser ut som en geting", utbrast någon, med odelat positivt tonfall. En blågrön geting? Hur snyggt är det på en skala. "Åh, vilken fantastisk klänning!", tyckte en annan. "Du påminner om hon, operasångerskan i schlagerfestivalen", hävdade en annan. Maria Ernman! Hjälp! Den som fällde kommentaren noterade utan tvekan min tveksamma respons och tillade: "Ja, men det är väl fantastiskt - fast det är ju inte den stil du brukar ha, jag menar, du har ju lite mer läder och sånt mest". Ja, jag gillar läder och äger ett antal läderjackor samt två par läderbrallor - dock inget som jag brukar dansa i! "Du är som kvällens drottning", menade ytterligare en annan. "Åh, du är så fin". "Fantastisk klänning!"
Och nej, det var alls inte obehagligt eller ens obekvämt. Jag kände mig fint! Och inte som Maria Ernman. Min klänning kan kanske associeras med hennes - om ni föreställer er den blå och grön och så kort att rumpan nätt och jämt skyles.
Idag har jag shoppat med dottern igen. Det betyder att hon köper och jag tittar på och betalar. Ett linne à 250 pix, ett par mjukisbrallor för 400. Själv hittade jag två t-shirts med röda prislappar för 49 kronor stycket.

4 kommentarer:

miflygare sa...

som man säger "kläderna gör mannen", varför man nu säger det?
Och - ett 20-hundratalsfenomen? - barnen köper, föräldrarna tittar på och betalar - och botaniserar bland röda lappar för egen del. Vad betyder det? Ett ben i missväxt-man-vet-aldrig-vad-som-händer-Sverige och det andra i lev nu! -och-unna-dig-Sverige. Och sen finns det dom som menar att vi NU lever/konsumerar/unnar oss på kommande generationers bekostnad.
TVÅ t-shirts för 49 - oantastligt.

Avanti sa...

Ja! Själv är jag lite offer för de där röda prislapparna. Så billigt - jämfört med vad det skulle (kunna ha) kostat!
Jag tror att shoppande är ett surrogat för att gå i skogen och plocka bär eller svamp i stora mängder för att sedan hembära i triumf...

Gunilla sa...

Förr sprang jag på rea och fyndade titt som tätt,men de senaste åren har jag mer o mer gått in för att köpa det som jag verkligen vill ha,även om det är dyrt. Faktum är att dessa "fynd" oftast blev hängande (liggande) i garderoben. Köpte liksom bara för att det var billigt,utan att verkligen känna efter om det var ett plagg som passade mig. Följden blev att de efter en tid rensades bort (jag är en rensare!) för att lämnas till Kupan.
....men visst..."rea på rean" kan vara kul!!

Avanti sa...

Gunilla, jag har nog blivit mer som du också - men det händer betydligt oftare att jag ser något verkligt snyggt som jag vill ha (fast prislappen blir en broms) och inväntar rean, där ju faktiskt det mesta efter en tid hamnar.
(En kompis till mig säger att hon ALDRIG handlar på rean, eftersom hon tänker att där hänger kläderna som ingen vill ha.)
Dock har det hänt att även jag köpt bara för att det är billigt och sedan aldrig använt. Rätt meningslöst - fast hamnar det på Kupan (eller dyl) så finns ändå en mening... Hos oss har vi en stor container där man kan lägga kläder och skor till hjälporganisationer!