söndag 6 februari 2011

Detta har varit en bra vecka! 4,5 mil löpning. 3,5 timme dans. En riktigt trevlig och rolig fredagskväll, med två gamla barndomskompisar, på restaurang "Lilla Capri", vilka dessutom serverade kanongod mat och ett husets vin som var i en klass för sig. Och så idag, som grädde på moset, tog jag långfärdsskridskorna i näven och promenerade ner till ån (vilken förbinder Söderbysjön och Ältasjön med varandra)och tog mig denna väg ut till Ältasjön. Jag har inte åkt skridskor på ett par år och fullständigt glömt hur alldeles underbart det kan vara! Slät, glansig is, gnistrande sol, medvind, (och ja, således motvind också, men det har jag liksom glömt)fartvind!
Där på isen började jag tänka på alla ställen som jag har bott på, och lista dem i mitt huvud.
Åkervägen 11 Huddinge,
Eldarvägen Gröndal,
Ringvägen 90,
Ringvägen 88,
Karlbergsvägen,
Högbergsgatan 81 nb,
Högbergsgatan 81 3 tr,
Måsstigen 2 Gustavsberg,
brorsans sommarstuga Ingarö,
brorsans kompis sommarstuga Ingarö,
Klockarbostaden Björke Romakloster,
Söderhemsgatan Visby,
Gråboväg Visby,
Skarpnäcks Allé 20,
Skarpnäcks Alle 18,
Glidflyktsgatan Skarpnäck.
Var och en av dessa adresser har sin historia. Var och en av dessa adresser är också ett rum, öppet för besök under en skridskotur.
Nu värker somliga vristmuskler som nog inte tagits i bruk på väldigt länge.
Jag har också, som avslutning på denna vecka, sett Winters bone. En märkligt kuslig film som fick mig att intensivt uppleva att jag INTE vill bila omkring på landsbygden i USA.

3 kommentarer:

miflygare sa...

Ja vinden är viktig ute på vidderna. Sen finns det lyckligt lottade som bara minns medvinden.
Intressant med adresser. Räknade till 16. Kunde inte mostå. Skrev ner mina och kom till 16. Ett livets medeltal?
Lille Mölle, Köpenhamn
Bråddgatan, Norrköping
Karlsrogatan 6, Torshälla
Stockholms golfklubb, Danderyd
Mörbydalen 20, Danderyd
Odengatan 72, Sthlm
Sunnanväg 6, Lund
Grev Magnigatan 19, Sthlm
Botvidsgatan 4, Aspudden
Valhallavägen 112, Sthlm
Olofsgatan 18, Sthlm
Kebnekaisevägen 12, Traneberg
Rösvägen 20, Täby
Skiftesvägen 98, Täby
Seglatsgatan 14, H-by Sjöstad
Täbyvägen 234, Täby
Pust.....
Och varje flytt, nästan, en förändring av hela livssituationen. Omväxlande fluffiga molntussar och svarta hål.

Avanti sa...

Stockholms golfklubb tycks mig som en intressant adress...

miflygare sa...

Ingen gata, ingen väg, inget nummer.
Nästan ingenting.