onsdag 11 mars 2009

Råd till terapeuter (Irvin D Yalom)


Irvin D Yaloms bok Terapins gåva är skriven utifrån de två för honom mest användbara psykoterapeutiska perspektiven/teorierna: interpersonell teori och existentiellt (psykodymaniskt/psykoanalytiskt) perspektiv. Det senare använder han sig av i den enskilda terapin, den förra vad gäller gruppterapi. Jag finner honom förvånansvärt öppen i sitt psykoanalytiska grundperspektiv, men förmodligen säger detta mer om mina egna förutfattade meningar och bristande kunskaper gällande psykoanalytist tänkande. Yalom påpekar också att gränsdragningen mellan olika psykologiska skolor och inriktningar i allt större utsträckning överskrides. Däremot är han mycket kritisk mot korttidsterapier och mot alla typer av skattningsskalor.
Hur som helst, jag finner honom djupt mänsklig och dessutom vis. Här kommer ett av alla de råd han ger i sin bok:
Undanröj allt som hindrar växt och utveckling – ett allomfattande råd som jag fastnar för, mycket beroende på den metafor som Yalom lånat av Karen Horney: om man röjer undan hindren kommer varje människa att utvecklas till en mogen, fullt förverkligad vuxen individ precis på samma sätt som ekollonet utvecklas till ek.
För mig gömmer detta råd en påminnelse om den nödvändiga tilltron till den människa som sökt sig till mig för terapi! Min uppgift är inte att lära ut en rad betydelsefulla färdigheter i ämnet ”att leva” utan snarare att tillsammans med klienten se vilka hinder som ställer till och lägger krokben. Liknelsen med ekollonet säger också något om tålamod: eken är inte precis något snabbväxande träd; saker och ting tar sin tid, och måste så få göra. Livet är ett ständigt pågående växande, för ögat dock ej synbart, och detta växande behöver också vinterns vila, den långa, mörka vinterns ”icke-växande” om man så vill.

Inga kommentarer: