tisdag 10 mars 2009

Auster och Birro


Först: ett citat att suga på:

”Jag skriver inte för att hela mina sår,

jag skriver för att hålla dem levande.” (Peter Birro)

Sen - för mig som gillar Paul Auster skarpt och inte (som Martina Lowden) tycker att han skrivit samma bok för många gånger, vill jag hoppas och tro att detta är en läsupplevelse att se fram mot: trots att jag slutit det mesta som han skrivit till mitt hjärta.

"Fans av klassisk Austerprosa i stil med New York-trilogin eller den snitsiga kortromanen ”Resor i skriptoriet” kommer kanske inte att sluta ”Mannen i mörkret” till sina sofistikerade hjärtan. Därtill är den för sentimental – bara en sådan sak som att den slutar nästan lyckligt.
Är man däremot av åsikten att Auster skrivit några av sina romaner ett par gånger för mycket, kommer man att ta boken för om inte ett brott med det tidigare författarskapet, så åtminstone ett prövande myrsteg åt ett nytt håll. Fortsättning följer i nästa bok."
(Martina Lowden i DN)

Inga kommentarer: