tisdag 3 mars 2009

Kulturlivet

Ja, det finns ett helt annat kulturliv än det som fyller våra morgontidningars kultursidor. Det finns ett annat teaterliv än det som tar plats på Stadsteatern, Dramaten eller etablerade alternativteatrar. Ikväll har jag varit på teater Offstockholms föreställning När änglar faller på hemmateatern Kaskad ute i Blackeberg.
Flertalet föreställningar har givits på olika anstalter runt om i landet. Jag undrade i mitt stilla sinne hur många som skulle ansluta till, enligt programmet, dagens andra föreställning.
Innan föreställningen åt vi en pizza på den lokala krogen vid centrum. Helt okej och kaffet bjöd dom på. En och annan släntrade in för hämtpizza, någon stoppades i dörren p g a överförfriskning och typ tio personer satt vid borden och åt - alternativt klämde en öl. Jag noterade där jag satt, med utsikt över torget, vid ett par tillfällen sällskap som rörde sig bort mot teatern, eventuellt. En kvart före föreställningens början bröt vi upp och drog oss mot den gamla biografen Kaskad.
Till min stora förvåning var den, visserligen inte särskilt stora, foajén så gott som fullproppad. Men av en helt annat publik än den "vanliga" teaterpubliken. Där fanns varken kulturtanter eller ungt intellektuellt kulturfolk. Ordinary people, typ. En tisdagskväll i Blackan. Jag blev riktigt upprymd. Det blev jag faktiskt också av själva föreställningen, men mer om detta i morgon. Jag behöver sova. Och innan dess behöver jag en dos Nesser!

Inga kommentarer: