lördag 14 mars 2009

Fler råd från Yalom


Undvik diagnoser ”Det är mycket lättare att göra en DSM IV-diagnos efter den första intervjun än efter exempelvis den tionde sessionen när vi vet mycket mer om patienten." Ja, låt oss inte glömma att de kliniker som utformade de äldre, nu kasserade, diagnostiska systemen var kompetenta, stolta och minst lika självsäkra som nuvarande medlemmar i DSM-kommittéerna. "Med andra ord: ingen sanning är beständig, det hur vi beskriver en människa formar också vår uppfattning om henne."


Jag har börjat läsa Ann Heberleins bok Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva. Det är en berättelse om ångest, en sann berättelse om ångest. I det inledande kapitlet, Väntrum, läser jag:

"Min ångest tillhör inte den chica existentiella kulturångestgenren. Min ångest är verkligen inte klädsam. Den genererar inte stor poesi och passar dåligt ihop med rödvin och sociala sammanhang. Min ångest kryper på alla fyra och slåt huvudet i golvet. Bang bang tills blodet kommer. Min ångest stoppar fingrarna i munnen nästan av sig själv tills de välsignade spyorna befriar och kroppen blir stilla och slak och munnen och näsan smakar beskt och surt och det är illande gult i klosetten och naglarna river och klöser och blodet kommer. Min ångest tvingar mig ut på flera timmar långa helvetesvandringar gågågågå bort från mig själv bort från rösten i mitt huvud som säger att jag måstemåstemåstemåste."

3 kommentarer:

Anonym sa...

Den dag' då man förstår att alltihop
härrör från förgiftning
Då botar man den!

Acktivt kol-fixar ångesten bäst
Skyddar hjärnan!

Hjärnan älskar konstiga ämnen
Även dem vår lever producerar
och dem vi får med maten!

Därför blir hon genast bättre
av att spy!

MVH Gladiatan

Anonym sa...

jag tycker himla mycket om ann heberleins bok.

Avanti sa...

Ja: Efter första kapitlet törs jag säga att även jag gör det!