fredag 20 februari 2009

"LEDIG"


Jag funderar över det där med drömmar om framtiden och det faktum att framtiden ju förr eller senare liksom hinner ikapp en... Vad drömde jag då (sitter i mitten, med syskon på var sida) tro? Idag är jag ledig. Det betyder att jag inte ska iväg till någon av mina arbetsplatser idag. Inte heller ska jag "jobba hemma", dvs att jag har inga texter som jag "måste" läsa, inte just idag, och jag har bestämt mig för att de kan få vänta tills nästa vecka. Om jag ändå skulle få för mig att läsa något, så får det betraktas som jobb under semestern, eller nåt. Inte heller har jag några planer på att "arbeta hemma", vilket betyder att jag inte har för avsikt att skriva. Om jag ändå skulle få för mig att göra det så är det att betrakta som ett slags bonus mitt i ledigheten. Jag har två projekt på gång, men båda brinner på sparlåga. Det är fullt möjligt att jag kommer att strypa bränslet ytterligare och låta dem slockna. Att blogga faller dock inte in under detta som kallas arbete, får fundera över var det ska placeras: som ett slags rast kanske.
Däremot har jag vissa planer på att städa - det behöver dammsugas och torkas - samt att vidta en rejäl garderobsrensning. Dylika göromål tillhör kategorin trista nödvändigheter.
Funderar även på att ta en promenad i det soliga vintervädret, men förmodligen slår jag två flugor i en smäll och promenerar till hemköp, så att jag kan passa på att utföra ännu en trist nödvändighet: handling.
Dottern är också "ledig" idag. Det betyder att hon har hemstudiedag, men hon sover ännu gott. Kanske kan vi vara lite lediga tillsammans framåt eftermiddagen!

Inga kommentarer: