lördag 14 februari 2009

Fortsätter tråden om pengar, smutsiga sådana, eller rena...
Det finns nog ingenting som jag ogillar så mycket som människor som tror sig om att vara förmer än andra. Det må handla om välgörenhet, hälsa eller kultur - det är samma unkenhet i botten. Föreningen vi som vet lite bättre, vi som har de rätta åsikterna, vi som förstår oss på, vi som kan tillgodogöra oss...
För en tid sedan var jag, som jag redan berättat om, tillsammans med x antal intressanta människor inbjuden till ett samkväm. Där talades det om andlighet, utifrån ett vi-som-förstår-oss-på-andlighetsperspektiv. Bland andra närvarade en präst i svenska kyrkan. Han talade om de fyra läsnivåerna i Bibelns texter och konstaterade lite uppgivet att 97% av alla som är medlemmar i svenska kyrkan inte har förmåga att läsa dessa texter utifrån den fjärde, och högsta nivån, och således aldrig riktigt kommer att begripa vad det egentligen handlar om. Ingen protesterade. Tvärtom nickades underförstått lite här och där.
Tolle är förresten också en förmögen man. Det kostar en del att gå på hans föredrag och att delta i hans retreater. Så pass att han gjort sig en förmögenhet. Är hans pengar smutsiga, tro?
Är inte alla vinstpengar lite smutsiga? Är inte all verksamhet som skor sig lite på andras olycka lite halvsmutsig, i a f?
När jag åsåg den där tv-debatten härom kvällen betvingade sig ett parallelldebatt upp i min hjärna, den som Jesus en gång förde med sina lärljungar då de hade synpunkter på att han skulle ligga till bords med sånt folk som tullindrivare och skökor.
Den som kastar första stenen...
Nej, det är inte så att jag är för porrindustrin. Men jag förutsätter inte att en person som ägnar sig åt att driva en sådan industri är en usel människa, så där rätt igenom. Inte heller att en person som driver ett välgörenhetsföretag är alltigenom god. Och jag menar att pengar är pengar. Inget annat.

Inga kommentarer: