onsdag 1 april 2009

Siri Hustvedt och Lisa Ekdahl

Två saker att se fram emot:
Snart kommer Siri Hustveds nya roman, Sorgesång, ut - något som jag längtat efter alltsedan jag läste hennes föregående, Vad jag älskade. Jag skyndade mig att förhandsbeställa - ja, inte för att jag tror att jag skulle bli utan bok om jag lät bli, enkom för att få den i min hand så snabbt som möjligt. Har likaså bokat ett exemplar av Lisa Ekdahls nya platta, Give me that slow knowing smile, vilken borde droppa ner i lådan precis när som helst.
För övrigt tänker jag över några andra, mer svåruppnåeliga saker.
Sommargotlänning
. Jag är på Gotland större delen av somrarna, betydligt längre än vad många sommargotlänningar är. Men detta faktum kvalificerar mig inte för titeln.
Intellektuell. Vad krävs för att bli en sådan? Tror inte att jag uppfyller kriterierna, vilka de nu är.
Bloggare. Hur mycket ska man blogga för att bli en sådan?
Jag vet inte, men jag har en känsla av att pengar är av viss betydelse i samtliga tre fall.
Osäker på om det är något att stå efter (inte pengar, titlarna) men ändå.

Till sist: Vilket är aprilskämtet? Att 5,7 miljarder delats ut i bonusar till utvalda personer på de svenska storbankerna, eller att SL kommer med ett nytt vip-kort vilket ger innehavaren förmåner som garanterad sittplats och förtur vid busshållplatser?

Inga kommentarer: