lördag 11 april 2009

Femton plus och strålande sol hela dagen. Fett varmt, som det heter. Och alldeles underbart skönt och vackert. Tussilago längs med liftarnas uppfarter. Forsande vatten här och var. En fjäril. Stor rovfågel, fyra fem stycken, som kretsade mot det himmelsblå. Kanske örn?
Något bättre resultat i backarna idag också. Bitvis rätt okej, till och med.
Påskhelg. En gång i tiden följde jag kyrkoårets gång. Jag saknar det mellan varven. Ett slags andlighetens rytm i det. Skärtorsdagen med instiftandet av nattvarden, sveket, förådelsen, långfredagens mörker, påsknattens mysterium, påskdagsglädjen. Lovsångerna. Vad ljus över griften, Han lever o fröjd!
Påskhögtider blir rätt andefattig detta förutan. Visst blir barnen glada för sina påskägg - men hur mycket godis äter det inte andra dagar också?
Nåväl - nu väntar påskbuffé här på pensionatet. Kanske tar vi en öl och en nubbe till sillen. Det ska bli trevligt!

1 kommentar:

Kée sa...

Ja, sill är gott. Jag åt stekt salt sill med potatis och löksås idag.Utanför Bromma kyrka stod det gubbar och tutade i lurar. Någon slags firande av uppståndelsen, kanske? Själv besökte jag graven med större delen av min gamla familj i. Ingen uppståndelse där inte. Men vackert vårväder att cykla i.