tisdag 28 april 2009

STREZZ

Har varit på föreläsning om stress på förmiddagen. Det var Giorgio Grossi, från Stressmottagningen i Stockholm, som talade. Jag har lärt mig en massa saker som jag glömt att jag redan kunde. Somligt föll på plats först nu. Har liksom legat i en bortglömd fröpåse någonstans.
1) Hjärnans funktion är att upptäcka fara och ta oss därifrån, så snabbt som möjligt.
2) Hjärnan struntar fullkomligt i faktiska egenskaper.
3) Hjärnan tolkar och bedömer och vill göra det så snabbt som möjligt.
4) Hjärnans redskap för tolkning och bedömning är de Automatiska Tankarna (AT), oftast negativa... (Hjälp, jag står inte ut. Jag klarar inte det här. Ännu ett misslyckande... etc)
5) Att klara överlevnaden (från den gamla grottbjörnen)!
6) Det krävs träning för att se saker och ting som de verkligen är (utan tolkning)
7) Se upp för "måste-tankar".
8) Byt ut alla "jag måste" mot "jag vill".
9) Det existerar bara två måsten: Att välja och att dö!
Nio punkter är ojämnt. Mitt ordningssinne säger mig att jag borde skriva en tionde. (även "jag borde"-påståenden kan med fördel bytas ut mot "jag vill"-påståenden) Jag inser att jag inte vill skriva en tionde punkt. Jag måste nu stressa vidare för att ha en terapeutiskt-skrivande-grupp. Jag menar: jag vill komma i tid till denna grupp, eftersom jag menar den vara viktig och jag dessutom belönas med såväl lön som andra betydelsefulla ting (bekräftelse, känsla av betydelse, nya lärdomar - alltsammans sådant som motverkar stress)! Jag gör således valet att sluta skriva nu.

Inga kommentarer: