lördag 19 mars 2011

Det där speciella, liksom genomskinliga, vårsolsljuset! Som en skarp påminnelse om allt det som man saknat under vintermörkrets täcke. Efter frukosten sprang jag Söderbysjön runt. Smältvatten, fågelkvitter och min bultande puls, allt i samklang! Nu ska det bli varmare, utlovas det, med temperaturer upp mot tio plus! Jag har bokat en resa till Grekland i sommar. Till Samos, Greklands gröna ö. En ö med mycket skog och vatten, enligt reseförsäljaren: "Det påminner lite om naturen i Nackareservatet." Jahaja. Det är ju min skog det. Och den älskar jag. Så varför inte stanna hemma då? Jag tänkte på det när jag sprang. Den där skogen. Men trettio grader varmt. Och fuktigt. Och omgivet av det turkosa havet. Och en massa trevliga tavernor, med grekisk mat och retsina.
Spänt läge i världen. Ska Egeiska havet bli en krigsplats? Kan de överhettade kärnkraftverken kylas ner i tid? En dov oro i bröstet.
Den kommande veckan ska bli lite lugnare än den föregående hoppas jag. Jag har nu inte skrivit på vad det nu är på över en vecka - och jag vet faran med det; hur lätt det är att tappa bort någonting. Ett risktagande. I dagens DN kan man läsa om trenden att skriva självbiografiskt. Min kollega Inga-Lina Lindqvist intervjuas. Och Jan Henrik Swahns "Mitt liv som roman", recenseras.

Inga kommentarer: