fredag 1 maj 2009


Valborgsmässoeld med dito fyrverkerier på Skarpnäcksfältet igår. Snacka stämning.
Idag 1:a maj. Inga större demonstrationer för min del. Inga mindre heller för den delen. Skulle i så fall vara: de gamla som lever på sk äldreboenden har också rätt att komma ut i solen. Vilket jag, i sällskap av dottern, handfast praktiserat denna soliga majdag genom att dra (skjuta) min gamla mor längs med Norr Mälarstrand, fram till caféet och där trängas med en mängd glasögonprydda soldyrkande, solariebruna individer, övertala denne moder att lämna rullstolen (nej, ingen kommer att ta den, nej, varför i all sin dar skulle någon stjäla en rullstol?) för att med hjälpande händer och hurtiga tillrop förmå henne att på ostadiga fötter ta sig fram till ett bord som till slut blev ledigt och förmå henne balansera på en stol (sitt nu ordentligt, ramla inte och försök för guds skull inte resa dig upp när vi går och beställer), köpa henne kaffe och kladdkaka som hon inte orkade äta och paj och läsk till dottern och kaffe och macka till mig och vad det nu mer var för typ 250 spänn och sedan dra henne tillbaka (nej då, inga stöldförsök av rullstol - lite hederlighet finns än!) längs med Norr Mälarstrand till Äldreboendet.
Det är inte roligt att bli gammal, sa Astrid Lindgren. Jag tror henne. Känner mig inte särskilt lockad av tanken att flytta in på ett äldreboende, för att där vara beroende av mina barns välvillighet: Kommer dom idag eller inte? Kommer jag att få gå ut idag eller inte?
Min mamma berättade att när hon härom dagen frågat en i personalgruppen om hon kunde få komma ut hade hon fått svaret: Nej, du var ju ute igår.

Inga kommentarer: