tisdag 12 maj 2009

Så här fint såg det ut i en sluttning vid Observatorielunden idag när jag släntrade i riktning mot Odenplan efter dagens avslutning på Terapeutiskt skrivande, grund. Ett gott betyg är att de vill fortsätta i höst och eftersom jag egentligen inte planerat någon fördjupningsgrupp till hösten kom vi överens om en sluten grupp... Jag fick en TREBENT LYCKOGRODA i present av dem!
"Jag menar att terapi inte är annat än att föra in fantasi på områden där den saknas, områden som därför måste uttrycka sig genom olika slags symtom." Så skriver psykoterapeuten Thomas Moore i förordet till sin bok "Besjälat liv" från 1992. Fler klokskaper som s tår att läsa redan i förordet: "En besjälad personlighet är komplicerad och mångfacetterad, formad av både smärta och glädje, framgång och nederlag. Ett besjälat liv saknar inte sina dåraktigheter och mörka stunder." Och: "Låt oss således tänka oss själens vård som poesins tillämpning på vardagslivet."
Jag ser fram mot läsningen av denna bok där Thomas Moore, enligt baksidestexten "väver samman djupa insikter i antikens och renässansens människosyn med erfarenheter från sig egen praktik och lärargärning". Jag ska återkomma till mina tankar om boken när jag läst den!
Igår satt jag för övrigt och kikade på diverse utbildningar och kurser inom fältet psykoterapi och fann följande: Sällskapet för Existentiell Psykoterapi planerar i samarbete med Psykoterapisällskapet i Stockholm AB en fördjupningskurs i existentiell psykologi och terapi, motsvarande i omfattning 15 hp.
Verkar extremt roligt. Men knappast inte realiserbart. Eller...

Inga kommentarer: