torsdag 7 maj 2009


I tisdags såg jag publikrepetition av Sista dansen på Stadsteatern. Den utspelar sig på ett äldreboende och ska väl vara något slags kritiskt debattinlägg i äldrevårdsfrågan, förmodar jag. Tyvärr inte särskilt lyckat, enligt mig. Föreställningen serverade snarare ett slags nidbild av gamla människor, så där lite småtokigt senila. Lite nyårsrevyn i Säffle över det hela. Men publiken skrattade glatt - och det trots att jag aldrig sett så många gamla människor på en och samma föreställning, vilket kanske inte bara berodde på pjäsens ämne utan även på att det var en DN-kortsförmån och således alldeles gratis! Övervägde starkt att lämna efter första akten, men beslöt att jag borde se hela pjäsen för att erhålla rätten att tycka. Och andra akten var faktiskt betydligt bättre. Det blev lite mer teater, lite mindre pamflett och något mer dubbelbottnade repliker. Ett G utan vare sig plus eller minus i slutbetyg.
Idag: på morgonen handledning med (delar av) Ceanterapeuterna. Så himla bra. Hela denna vår har jag jobbat utan handledning och faktiskt glömt bort hur fantastiskt (och) nödvändigt det är; hur ett erfaret öra kan uppfatta det viktiga, ett stadigt finger peka på de absolut rätta punkterna, ett skarpt intellekt öppna vägen för kunskaper som hamnat i skymundan och ett varmt hjärta bana vägen för mänsklig förståelse. För mig var det första gången att göra detta i grupp, vilket ger än mer!
Kände mig rejält upplyft när jag två timmar senare gick ut i vårsolen på Götgatan.
Resten av dagen har jag tillbringat på Skrivarakademin, där det idag var "Öppet hus" för våra linjer, Skrivarlinjen, Skrivarlinjen distans och Barn- och ungdomslitteraturlinjen.
Nu har jag ätit makaroner med stekta korvbitar och sallad med kiwi tillsammans med barnen. Gott! Hur kommer det sig att vanlig grillkorv smakar så mycket bättre om man delar den i småbitar innan stekning? Vet inte, men så är det.
Min dotter meddelade apropå det där med plus och minus att hon erhållit betyget MVG minus på det prov hon fick tillbaka idag. Om man nu ska ge någon MVG, så VARFÖR måste man då dra ner glädjen genom att kleta dit ett MINUS efter?

Inga kommentarer: