torsdag 17 mars 2011

Nyheterna. Sällan har det varit hemskare att titta på nyheterna än under den senaste veckan. Japan har över femtio kärnkraftverk. Radioaktiv strålning är farligt. Det vet man. Om någonstans, så i just Japan.
Så lätt att inbilla sig att det finns något sådant som kontroll över farligheter. Myndigheterna kontrollerar. Myndigheter försäkrar. Experter försäkrar. Säkerhetssystem upprättas. Vallar mot flodvågor byggs. Kärnkraftverk byggs. Man får ta risken. Och experterna försäkrar ju. Ingen fara! Vi vill så gärna tro, men innerst inne vet vi ju ändå att vissa saker inte går att kontrollera. Att olyckor händer. Hur osannolikt det än är.

3 kommentarer:

Gunilla sa...

Man känner sig SÅ liten...

miflygare sa...

Enligt min uppfattning ska man ödmjukt anpassa sig och leva i samklang med naturen, inte försöka kuva den! Som en gammal siouxhövding uttryckt det i ett tal till dom framvällande västeuropéerna.
Alla vet att kärnkraftverk kan haverera. Alla vet att vi laborerar med oöverskådlig tid av förstörelse. Ingen vet idag hur vi ska handskas med avfallet. Inte ens urberget i den 'baltiska skölden' (som jag lärde mig att vår urgamla berggrund heter vid läxförhör med sonen om jordens inre krafter!!)har hittills befunnits tillräckligt säker.
Är människan skapelsens krona?
Lasse Berg har funnit att urmänniskan i södra afrika tillbringade 2 timmar om dagen för födoinhämtning (plocka musslor). Återstående tid tillbringade man på stranden med att snacka, umgås, leka, spela...hygge sig, kort å gott.
Det var jordbruket som födde behovet av att bevaka och inhängna det som "är mitt"!

Avanti sa...

Ja, där skulle jag nog mått bra... bortsett från att jag inte gillar musslor då, och inte heller sällskapsspel...
Men kanske fanns plats för att sitta och rita gubbar i sanden också...