onsdag 9 mars 2011

Lev som du vill...



...och inte som du lärt dig - eller: reinventing your life! Jag har förmodligen nämnt den förut, men vill göra det igen. Yeffrey Young, fil.dr, psykolog och grundare av den sk schematerapin, och tidigare verksam vid Arnold Becks (grundaren av den kognitiva terapin) institut, har tillsammans med Janet S. Klosko, samlat sina erfarenheter från schematerapi och sammanställt något så ovanligt som en "självhjälpsbok" som bygger på långvarig klinisk verksamhet. I svensk översättning (av Mia Östlin) kom den först förra året, femton år efter utgivningen.
Schematerapi är en vidareutveckling av traditionell kognitiv beteendeterapi med starka influenser av gestalt- och affektterapi, sam av anknytningsteori.
Vi människor har ett antal emotionella grundbehov. Om dessa bemöts på ett icke adekvat sätt, när vi är små och hjälplöst utelämnade till de vuxna som ska ta hand om oss (anknytningspersoner), kommer det att ge upphov till behovsfrustreringar. Barnet får så att säga själv ta hand om sina behov, efter bästa förmåga - vilket inte är mycket, eftersom barnet (ännu) inte är utrustad med någon sådan förmåga. Det "synliga" (men ibland svårupptäckta) resultatet i vuxenålder är olika former av destruktiva livsmönster.
Nästa vecka kommer Jeffrey Young till Stockholm för en tvådagars workshop i hur man kan använda scematerapi för parrelationer. Regi: Kognitiva institutet. Denna workshop är också ett av utbildningsblocken i institutets schematerapiutbildning, vilken jag har den stora förmånen att delta i. Ser fram mot dessa dagar med spänning!

3 kommentarer:

miflygare sa...

Spännande! Fredag??
Undras av egenintresse, eftersom jag knutit an till just dom dagarna. För att jag vill. Nu när jag just sitter och letar efter det där uttrycket "alla dessa dagar, alla...". Var det Stig Johansson på sydsvenskan?
Nåväl, jag finner det.

Avanti sa...

Fredag. Ja, då ses vi. Självklart! (Men förstår inte frågetecknen) Workshopen är må-tisd, nästa vecka...
Och: Stig Johansson, ja men det var det väl, ja?

miflygare sa...

Undrade bara om det 'drabbade' fredagen, därav frågetecknen.
Men nu är allt utrett, fixt och klart. Å, ja, jag hittade citatet på google (i vanlig ordning).