onsdag 23 mars 2011

böcker...

Och nu blev det riktigt, riktigt svårt. Vilka är egentligen de där verkligt stora, omskakande läsupplevelserna? Känner mig inte på långa vägar nöjd med mitt urval, men kan inte sätta fingret på vad som egentligen fattas. Men det borde finnas fler! Det måste finnas fler! Hur många böcker har jag inte läst i mitt liv (hisnande tanke)?
Sara Lidman berättade en gång att innan hon börjar läsa en bok så slår hon upp den på tre slumpmässigt valda ställen, läser en sida på varje rad och: "om det inte är någon av dessa rader som griper tag i mig så skulle jag aldrig komma på tanken att läsa den". Hårda bud...

Dostojevskij - Brott och straff
Ljungqvist - Paula, Sörj dina träd
Sandemose - Varulven
Hesse - Steppvargen
Mann - Bergtagen
Castaneda - Samtalen med Don Juan (m fl)
Morante - Historien
Haushofer - Väggen
Bibeln
Herzog - Att gå i kyla
Ahlin - Din livsfrukt
Moberg - Din stund på jorden
Lundell - Jack
Kundera - Varats olidliga lätthet
Tunström - Juloratoriet

3 kommentarer:

Gunilla sa...

Hur var det med New York-trilogin av Auster?!
Mitt ex. av den kommer vilken dag som helst...(nyutgåva)
Har inte tid att lista mina favoriter just nu men,
Fallen - Joyce Carol Oates
Jerusalem -Selma Lagerlöv
Rucklet - Marianne Sällström
är de titlar jag först kom att tänka på....

Avanti sa...

Absolut: New York-trilogin hör dit! Och Möjligen även Fallen. Något av Pär Lagerkvist. Och Conrads Mörkrets hjärta. Kul att komma på och minnas!

miflygare sa...

Hatten av för kaerligheden, William Saroyan (på danska). Portnoys besvär, Philip Roth (m fl). Lyft takbjälken högt, och Till Esmé, JD Salinger. Idioten, Brott å straff, Dostojevskij......bara några JAG tycker saknas...