tisdag 1 september 2009

september

Dags för kvällskurs. Jag kommer att köra två stycken varannanveckokurser, vilket betyder sexton tisdagskvällar inalles. Det känns, så här vid tisdag nummer ett, som ganska många. Vädret inbjuder mer till en utekväll, på någon servering, eller varför på inte altanen i förorten. Jag har en stark känsla av att hösten kommer imorgon. Och jag har stöd av prognosen. Det vore så himla typiskt! I våras var min dotters skola på camping utanför Södertälje. Det spöregnade och var svinkallt hela tiden. Imorgon är det dags för nästa camping, någonstans ute på Tyresö, och prognosen säger 15 grader och regn.
Själv har jag överhuvudtag inte mycket till övers för det där med camping, inte ens när jag var ung, inte ens vid varmt och fint väder. Man sover dåligt, är kall och i avsaknad av i stort sett allting. Utom naturen då. Och mygg. Och fästingar.
Nej, tacka vet jag hotellrum, cafeer och restauranger.
Jag tänker på det där med litteratur och vitsen med att läsa. I böckernas värld lär man känna karaktärerna väl, oftast bättre - och framför allt snabbare - än i verkliga livet. Om de människor som finns runt ikring oss vet vi inte mycket. Vi känner oftast inte deras tanke- och känslovärld, ser inte deras skuggsida, deras undertext, utan tjoar och glammar och pratar en massa, alltsammans under djup upptagenhet av oss själva. Man säger ju ibland att ett samtal är två monologer som råkar mötas vid ett par enstaka tillfällen. Tänk om vi istället verkligen lyssnade och verkligen betraktade andra människor utifrån en uppriktig önskan att lära känna dem och förstå vad de egentligen uttrycker.

Inga kommentarer: