lördag 26 september 2009

dans... och "The reader"

Idag har jag dansat bulgariskt hela eftermiddagen... många turer, snabba steg, sköna takter. Sedan har jag tittat på filmen "The reader". Jäkla bra film, som visar på komplexiteten i en hel mängd av frågor: begreppet SKAM, moral, etik. En film med en massa gråtoner - i avsaknad av svart eller vitt. Jag tyckte mycket om den och blev djupt berörd.
Nu ska jag krypa till kojs med slutet på Austers roman. Den är bitvis väldigt "litterär", lite doftlös, men när den INTE är det är den mycket bra.

2 kommentarer:

susanne w sa...

the reader är underbar, har sett den två gånger. att en sommar, ett möte, kan påverka hela ens liv. visst är det fint att han spelar in band, berättelser, och skickar dem till henne i fängelset... kate winslets karaktär är väldigt speciell och jag har funderat på hur det skulle vara att varken kunna läsa eller skriva. det måste påverka ens personlighet på många sätt. vi får så mycket utveckling av att läsa och skriva, hjärnan och själen utvecklas.

Avanti sa...

Ja! verkligen... den var bättre än jag förväntat mig och det var ändå en hel del!