torsdag 10 september 2009

Sensommar

Sensommaren dröjer kvar. Ljum luft. Blå himmel. Mörk grönska. Jag har haft textdiskussioner med år 2 idag. Tänker på hur deras texter utvecklats sedan förra hösten. För att lära sig skriva måste man skriva. Så är det. Övning ger färdigheten. Ett faktum man aldrig kommer ifrån.
Just nu gör jag en liten paus från läsandet av den nya distansgruppens texter. Jag tänker på det faktum att även de kommer att utvecklas, fördjupas och förbättras.
Imorgon är jag "ledig", vilket betyder att jag kan ägna mig åt textläsning hemifrån och att jag kan unna mig att ställa klockan i varje fall lite senare än vanligt. Jag tänker springa också. Jag har nu sprungit ett par gånger i veckan i över ett år. Sträckan har mer än fördubblats. Jag springer snabbare och blir inte lika slut. Faktum är att skillnaden är enorm. Övning ger färdighet, även på denna punkt. Och snart är det helg. Då ska jag hämta min gamla mamma i bilen - berättade jag att vi testade för två veckor sedan och att hon faktiskt kan svinga sig in - utan rullstol. Vi ska ha 17-årskalas. Tid är något relativt. Det kan kännas som både en evighet sedan och som alldeles nyss. I en salig blandning. En gång fick jag den filosofiska frågan: ser du tiden som en linje eller en cirkel. Svaret är väl både och. Därtill något tredje som skulle kunna liknas vid en väldig mindmap eller nåt, satt i ständig rörelse så att linjer och ringar hela tiden förskjuts och byter plats och riktning, där ljusa och mörka minnen svävar kring, samband uppstår och försvinner, och som bara blir mer och mer komplicerad allteftersom tiden tickar och går.

Inga kommentarer: