söndag 6 september 2009

Jag är på jakt efter en anslagstavla till min gamla mamma. En sån där i kork. En stor en. Anslagstavlor verkar inte vara på modet. Särskilt inte såna i kork. Och framförallt inte stora. Det närmaste jag kom var en liten rackare, på Klas Ohlsons. Den där anslagstavlan, som jag alltså inte hittade, ska jag försöka hänga upp hos min mamma. Det är inte världens lättaste. På äldreboendet får man nämligen varken spika eller skruva i väggarna, inte ens ett häftstift eller en liten knappnål får tryckas in i väggarna - man måste väl tänka på kommande hyresgäster: de boende brukar kanske inte bli alltför långvariga hyresgäster. Kludd då, tänker ni kanske. Nej, inte heller en kluddbit får hamna på väggarna, och absolut inte flera. Anslagstavlan måste alltså fästas i tunn tråd och hänga från taklisten. Mamma vill ha den där anslagstavlan för att vi ska kunna sätta upp fotografier på den. Hon har fullt av fotografier på barn och barnbarn och barnbarnsbarn i sin (eller bör jag skriva äldreboendets?) lägenhet. Problemet är bara att hon inte ser dem. Hon har lite svårt att gå, men om hon fick dem samlade på ett ställe så... När jag ändå är på g så vill jag nämna att min mamma inte heller vill ha blöjor. Hon behöver inga blöjor. Hon kan hålla sig och hon kan gå på toaletten. Men personalen menar att det alltid kan hända en olycka. Förvisso kan det hända olyckor. Men borde de inte gå henne till mötes och rent av glädjas över att hon inte vill använda deras blöjor. Skulle de själva vilja gå omkring med en stor blöja? Knappast. Vill någon - som inte måste - göra det?
Nåväl. Någon anslagstavla blev inte köpt idag. Ska sondera terrängen på IKEA också. I annat fall får det bli två stycken av den mindre sorten. Såvida jag inte helt enkelt trotsar kludd- och häftstiftsförbudet.

Inga kommentarer: