fredag 23 januari 2009

Obama, Leonardo och musikkväll


Historiskt ögonblick? Farväl till det gamla... Vilken kommer betydelsen att bli - t ex för mannen till vänster i bild. För USA. För världen? Att Obamas första åtgärder är att påbörja stängningen av Guantánamolägret och sätta igång med fredsarbetet mellan Israel och Palestina lovar i a f gott! Hej då Bush. Heja Obama!


Just nu finns det flera filmer som jag vill se: Benjamin Buttons otroliga liv (leder f ö filmtoppen just nu), Lucas Moodyssons Mammut, Revolutionary Road, i vilken Leonardo diCaprio och Kate Winslet spelar mot (varför inte med?) varandra igen. Har det någonsin funnits ett så vackert kärlekspar på film, ja, bortsett från Omar Sharif och Borta med vindens Scarlett då... Ska bli spännande att se om jag kommer iväg på någon av dem. Vanligtvis slutar det med att jag ser dem på dvd så småningom. Lär bli fallet med t ex Maria Larssons eviga ögonblick, nu utkommen på sådan. Varför är det så svårt att komma iväg på bio. Film är ju bäst där, sägs det. Ja, bortsett från pop cornen då. Men när jag senast var på bio, med dottern - så det var ändå en ungdomsfilm med jag och EN vuxen till i publiken (morsor på bio?) - så knaprades inte pop corne och alla var verkligen tysta. Jag misstänker att det berodde på att alla tyckte filmen var skitspännande och bra. Så kanske beror det på själva filmen, det där med knaprandet?

Igår kväll bjöds det på musikkväll på dotterns skola. En klass med tjugo elever och hela sex band. Inte illa! Allt från uppunkad Staten och kapitalet med Ebba Grön-stuk, till mjuka tongångar och egenkomponerat. Dessutom pizza och fantastiska citronmuffins!

Inga kommentarer: