fredag 30 januari 2009

Fredag....

Dottern, ännu inte riktigt frisk, envisades med att ge sig iväg till Praon. Sonen snart redo att ge sig av. Jag tänker inleda dagen med att springa. Behöver det, känner jag...
Strålande recensioner till Revolutionary Road, 4:a i såväl DN som SvD. Det samma gäller ungdomsfilmen I taket lyser alla stjärnorna, samt - mer överraskande - Andreas Dresens Sjunde himlen, vilken t o m kammade hem en 5:a i SvD. Det tycks mig som en spännande film:
"Sjunde himlen är en modig film som avstår från en massa ord till förmån för åskådarens fantasi. Kärlek är lycka och sorg oavsett i vilken ålder man drabbas av den. / - - - / Hur knullar 80-åringar? (själv visste jag inte att dom gjorde det!) Svaret på den frågan får ni när ni ser Sjunde himlen." Detta kan läsas i Jeanette Genteles recension.

Dessutom recenseras min kollega Sara Gordans bok Uppställning med albatross i SvD, medan recension utlovas på måndag i DN (i vilken hon själv medarbetar...) Lyrisk kortprosa! 69 sidor.
Igår recenserades för övrigt Stefan Gurts nya roman, på ett heluppslag i DN. Fantastiskt. Och så roligt, med tanke på hur han verkat lite i det dolda. "Den nya boken kunde kanske vara hans mästerverk", hette det.
Men bortsett från ett och annat litet undantag så är det ju så, som en annan kollega, Sören Bondesson, brukar säga: att på kultursidorna hyllas bara verk av sådana som man är rädd för. Och det är nog så att de även är rädda för varandra,
Men Stefan Gurt är ingen rädd för!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken fin, välformulerad och tankeväckande blogg! Jo, jag blev också glad för Stefan Gurts skull. Han förtjänar verkligen uppmärksamhet efter sin långa trogna tjänst:)

Avanti sa...

Ja. Och så blev jag nyfiken på romanen ifråga! Ska skaffa den snarast och lägga till travarna av böcker som väntar... eller snarare: som jag inväntar tid till...