söndag 23 januari 2011

stilrent

Har tillbringat eftermiddagen på Stalands möbler på Södermalm, bland Jetson- och Laminofåtöljer, PHlampor och soffbord från Fritz Hansen, t ex PK61 à 27260 riksdaler. Med all tydlighet förstår jag två saker:
1) Man skulle kunna kunna få det väldigt snyggt där hemma - om man bara kastade ut allt vad man har och sedan byggde upp det från grunden.
2) Det skulle bli väldigt, väldigt dyrt.

Jag provsatte nämnde Jetson och såg ut en passande golvlampa. 29000 kronor. (På rea!)
Jag sneglade längtansfullt på en limegrön PHlampa. 6000.
Jag insåg snabbt att det i så fall i princip krävdes ett nytt köksbord, typ SH 700 för blygsamma 37000, samt ett antal passande stolar, t ex Sjuan 3107 för dryga 5000 styck.
Jag erfor att det nog inte gick att hitta någon prislapp som visade under 6000.
(Ack ja. Don efter person, som det brukar heta. Mina möbler kommer så gott som uteslutande från IKEA. Bokhyllan Bosse och soffbordet Lennart och allt vad de heter. Eller från Jysk.)

Så där väldesignat ursnyggt kommer jag nog aldrig att få till det. Men jag hade bestämt mig för att jag SKULLE köpa en riktigt skön - och snygg - fåtölj. Och en sådan köpte jag. Trots att jag halvvägs in i köpet bet av ÄNNU en tandjävel och förmodligen borde använda mina pengar till en och annan ny tand istället för att bara lappa och laga de gamla.
Jag inser att den nya - snygga och ofantligt sköna - fåtöljen kommer att trona och framhäva sig där den inom kort ska stå. Liksom peka finger åt Bosse och Lennart och allt vad de heter. Men det gör inget tänker jag, sluter ögonen och föreställer mig hur jag drottninglikt tar plats i dess mjuka famn, sjunker ner och bara pöser.

7 kommentarer:

Gunilla sa...

OM jag hade pengar....
men nu har jag inte det...
Jag menar,deltid som barnskötare ger ingen plånbok som håller i dessa prisklasser (tyvärr,tycker att jag gör ett bra jobb!)
Jag gillar heminredning och försöker hålla ögonen öppna för vackra saker!
IKEAs sortiment + en o annan pryl från Designtorget eller arvegods kan göra ett hem nog så inbjudande och drottninglikt!
Njut av din nya fåtölj (säkert mycket bekvämare än tandläkarstolen...)

Avanti sa...

Instämmer! Det finns ju också de som lånat stora belopp och köper på avbetalning för att få de där design-möblerna. Varför, kan man undra...

Gunilla sa...

Följer du Bibliotekstjuven i Svt? Där har vi ett häftigt exempel på att vissa gör VAD som helst för "status"..

Avanti sa...

Ja, det gör jag. En fascinerande historia. Dels av den anledning du nämner, Gunilla. Pengar. Prylar. Status. Makt. Men också för det där med gamla böcker och det pris de genererar av folk som bara måste ha. Den känslan kan jag förstå, på nåt vis. Lusten att ÄGA en sån där dyrgrip. Ord som tecknats ned och bevarats. MEN - nu stjäl han ju inte av den anledningen... utan för att BLI någon att RÄKNA med, dvs att det handlar inte bara om att ha utan kanske framförallt av att VISA UPP

miflygare sa...

...blocket, nätauktioner, en billy omgjord till figurmått...kort sagt FYNDighet...kan också göra underverk. Vet vad jag talar om (om ni undrar). Just hemkommen från ett Fritz Hansen, Bruno Mattsson, Ph, 7:an, lamino....+ lösa fårfällar-hem. För en spottstyver av ursprungspriset.

Och vilken läskigt urholkad makt har inte SMS-lånaren Manéus (är det så han heter?) Kan man tänka sig en obehagligare tillvaro? Jag vill ha svar på den bakomliggande drivkraften. Broderskamp om moderskärleken? Eller hvad?
Hälsar en som alltid sovit bra i Sultan och nusuphantmer hårt i en Svanen (för tredubbla priset).
Med "enorma" inblickar i den inredande cockooningvärlden...
"Äh, lägg av av", skulle min fru svara, "man får vad man betalar för, så är det bara." Ajdå.

Avanti sa...

Michael: nusuphantmer??? En uppbenbar lucka i min bildning!
I övrigt, låt mig säga som så: ni har båda en poäng!

miflygare sa...

låt mig säga att jag slumrar hellre behagfullt i en Sultan, än nusuphantmerar i en svan. Å det beror delvis på priset.
Så - Rusta forever. Där en rännil går till Bris. Hur nu DET är möjligt? Med dom priserna.
Kanske för att allt produceras med barnarbete...