lördag 29 januari 2011

Osynlig...


Om Paul Austers senaste roman, Osynlig, har det sagts att det är hans bästa (sedan New York-trilogin) och jag är benägen att hålla med. Där finns spänningen, de suddiga gränserna mellan "fantasi" och "verklighet", de mystiska sambandskedjorna... Men Osynlig är också ett slags uppvisning, och i viss mån lek, med konsten att skriva en roman. Auster briljerar med ett spektra av berättarperspektiv och synvinklar, till synes hur lätt som helst, liksom med fiktionen i sig. Fiktionen rymmer lager av fiktionaliseringar. Vems version är "sann" och är denna sanning överhuvudtaget intressant? Eller rättare vilken av de fiktiva berättelserna är den "äkta". Sanningen är förstås att de olika lagren i denna berättelse tillsammans utgör den "sanna" romanen...
Nu ska jag ge mig på en av mina födelsedagsböcker: "VAD JAG PRATAR OM NÄR JAG PRATAR OM LÖPNING", av Haruki Murakami. Efter de första tio sidorna vet jag redan att jag älskar den!

3 kommentarer:

Gunilla sa...

Börjar läsa nu....

Avanti sa...

Ska bli spännande att höra vad du tycker...

Gunilla sa...

Jag fullständigt uppslukades av denna roman! Klart tankestimulerande!!
Tomrummet som infinner sig då man skiljs från en fantastisk bok är svårt att fylla,men i väntan på att "New York-trilogin" (vill verkligen läsa mer av Auster nu!) utkommer i nytryck så tar jag mig an Sara Stridsbergs "Darling River"-har Du läst den?
Visst ja.. Förskolans reviderade läroplan ligger också och pockar på min uppmärksamhet...