måndag 17 januari 2011

En dag...


Läste igår klart David Nicholls roman "En dag", en roman lite i Nick Hornbys anda, men med ett djupare allvar. Jag tyckte mycket om den. Om inte jag vore så urbota less på ord som "klangbotten, ömsint, framåtdriv" och, gudbevars, "bladvändare" skulle jag kunnat använda dessa för att beskriva min läsning. Men ni kan ju tänka er. Nu nöjer jag mig med att säga att berättelsen fick mig att både skratta och gråta - och det var sannerligen ganska länge sen! - och att "En dag" är en riktigt spännande roman som fått mig att längta efter att krypa till kojs, en bok att plöja sig igenom...

8 kommentarer:

Gunilla sa...

Jag har kommit till 15 juli 2001!
Klockan är bara 19 men jag går snart och lägger mig.....

Avanti sa...

Lyckliga du: vissa böcker vill man inte att dom ska ta slut. Det är det där med den omöjliga ekvationen att äta kakan och ha den kvar...

miflygare sa...

Hornby?..där jag just kommit till sid 10...när debatten om kungen kom emellan..(å den boken, "vilken bok? det finns ju många böcker")...å så julen med en Vargas llosa (tant Julia), Knausgård...å Martin Ingvars Hjärnkoll på maten...
Å nyss var klockan 19 och jag hade precis kommit hem. Efter att ha slagit pladask vid Östra! Smort in vaden med liniment. Å BORDE gått och lagt mig (med Tant Julia).
Men - snart spelar Sverige mot Korea i handbolls-VM! Ett måste. Igen. Å tid för skratt å gråt. Som Mats Olsson (Exp) ringade in sina känslor efter 2:a halvlek mot Slovakien...i 1:ans morronsoffa.

Gunilla sa...

Här saknar man en "gilla-knapp" efter kommentaren!
Så enkelt att visa att man läst och tyckte om den!

Avanti sa...

Gunilla! Vi får tänka på att gilla/ogilla utarmar språket... (språkförslappning?) Vilken bok var det du ville gilla? Knausgård? Har du hunnit läsa den? Jag tyckte den var fängslande, bitvis lysande, ibland lite väl pratig - men, det var ju å andra sidan sådan han ville ha den: icke-litterär. Kommer definitivt att läsa del 2 när den kommer... Vad tyckte du om Knausgårds kamp, Michael? Jag går nu till sängs med Auster (hans nya roman...)

miflygare sa...

För en "dyslektiker" (som jag å kungen)får tant Julia vara mitt sängsällskap fram till lövsprickningen. Kan bara säga (än så länge) att jag lääängtar efter Knausgård. Gillar projektet!
Och - missa inte dagens Bodil Malmsten(DN)om "likgiltighet"!! Om 93-åringen som skrivit en 30-sidig best-seller om "indignez-vous"!
En garde!

Avanti sa...

Ja, men visst är det underbart! Hopp om livet, absolut. När kommer den på svenska??? (Fast det går förstås att läsa den engelska översättningen...)

Gunilla sa...

Det var Din kommentar om att äta kakan och ha den kvar som jag ville gilla!
Det känns verkligen så med riktigt bra böcker!
Undrar om du läst Nicholls andra böcker? Inte jag, än....
Knausgård tyckte jag om. Att förlora sin far ligger ju väldigt nära i verkliga livet (utom ALL annan jämförelse med Knausgårds far)så vissa delar var tuffa att läsa men samtidigt lite av en terapi. Tänker också fortsätta följa hans "Kamp" om kanske inte i alla 7(?) delar!
Av Vargas LLosa har jag endast läst Den stygga flickans äventyr,detta för flera år sedan men gillade.
Auster har jag bara stiftat bekantskap med i Illusionernas bok men jag måste säga att hans fru Siri Hustvedts böcker tilltalar mig mer!
Bok,film,musikprat = me like!