tisdag 30 juni 2009

tisdag, onsdag

Efter att ha sprungit i den sommarljumma skogen på förmiddagen åkte jag och sonen ut till Sandholmarnas naturreservat, längst ut på Tyresö. Har länge velat åka ut för att rekognosera och äntligen blev det av. Fantastiskt fint! Och på en halvtimmes avstånd! Där, på en klippa i solen, svalkad efter ett bad i behagligt tempererat vatten började jag läsa den bok jag ryckt åt mig före avfärd, Anna Schulzes debutbok, novellsamlingen Brist. A S är en av mina kollegor på Skrivarakademin och hennes bok har legat där på mitt nattygsbord länge och väntat. Och jag blev inte besviken! För en gångs skull läste jag och fann att detta handlar om MIG! Det är sannerligen inte ofta. När litteratur är som bäst får man en känsla av att det här skulle jag själv ha kunnat skriva, om jag bara hade kommit på det. Eller - det här har jag varit med om, jag mindes det bara inte längre. Lysande, är mitt omdöme. Jag är nu full av förväntan på hennes roman Ge mig en människa och detta gör mig glad och full av tillförsikt.
Kvällen tillbringades på haket Nyfiken gul, vid Eriksdal, tillsammans med två av mina bästa väninnor. Vi diskuterade, bl a, PROGGEN, med anledning av utställningen på Nordiska. Varför blir jag alltid så ANTI i samma ögonblick som någon människa börjar LOVORDA något? Vad är det som driver mig att alltid gå EMOT. Jag har inget som helst emot Proggen, som jag ju själv var ett slags del av när det begav sig, då på sjuttiotalet, men i samma stund som någon framhäver en företeelses ser jag dess skuggsida. Förmodligen är jag en rätt jobbig person att diskutera med.
Kvällen avslutades med del 2 i en nya skräckserien Harper´s Island. En inte allför uppmuntrande historia.
Idag är marken regnblöt. Känns helt okej. Och vi får tillträde till vår nya lägenhet!

Inga kommentarer: