fredag 12 juni 2009


Idag är det skolavslutningar för mina barn. Nåja, sonen bestämde sig för att sluta redan i onsdags. Dottern har avslutning på eftermiddagen, med traditionsenlig tårtfest - fast inomhus, p g a regnrisken.
Igår kväll bjöd jag dem båda på sommarlovsmiddag ute. Vi var på restaurang Orkidé vid Medborgarplatsen och åt kryddstarkt och gott. Trevligt! Tänk, vilken ynnest det är att ha dem. Det där med barn tas ofta för en självklarhet. Jag kan fortfarande tänka att det är det största miraklet av alla! Lokalnyheterna upptas nu till stor del av mordet på den 16-åriga flickan i stockholmsförorten Stureby, inte långt härifrån. Det är så fasansfullt så jag inte riktigt förmår ta in det i min skalle. Hur kan det gå så snett? Hur kan det gå så långt? Vad får två jämnåriga kompisar till något sådant? Var är de vuxna? Var är tilliten? Förtroenden? Samtalen?
Återstoden av kvällen upptogs till stora delar av slingande av dotterns hår... En omständig procedur med detta utpillande av hårslingorna, ihopjoxandet av kemikalierna - och sedan den något nervösa väntan på resultatet, som tack och lov blev strålande. Nu undrar jag bara: hur länge kommer hon att vilja ha det blont den här gången?
Ja, som ni märker blev det inget riktigt sommarlovsledigt för den här bloggen, inte än i alla fall. Nu ska jag skriva vidare på det som nästan börjar kännas som ett romanmanus och sedan ska jag köpa tårtor!

Inga kommentarer: