onsdag 3 juni 2009

Intervjuer med sökande till Skrivarlinjen hela dagen. Tänk att det finns så många människor som brinner för att skriva, som när ett slags behov av att undersöka, sätta ord på, gestalta... Jag tror att vi kommer att få ihop ett riktigt bra gäng till hösten...
Jag var ordentligt trött i huvudet när dagen var slut. Samtal, samtal, samtal - utan paus. Jag sprang ner i tunnelbanan för att hinna med tåget till min förort - och hann; men bara för att få höra att tåget skulle tas ur trafik. Lång väntan på nästa. Proppfullt tåg när det till sist kom. Och alla människor verkade prata, högt, i sina mobiler, medan tåget ryckigt masade sig fram. Därefter inköp av middagsmat i en nästan lika proppfull affär, med lååånga köer vid kassorna. Framför mig två småkillar som skulle handla för 21:50. Chips, en dumlekola, en nötkräm. De tjafsade med varandra om vem som skulle betala (dvs ge kassören slantarna), huruvida grejerna skulle läggas i påse eller inte och om de verkligen skulle köpa just det eller kanske något annat. Min toleransnivå lika låg som blodsockernivån, och när de tillslut skulle betala fattades det 50 öre, vilket den unge kassören alltmer desperat försökte få dem att fatta. "Det kan inte fattas femti öre, jag la ner femti öre där", upprepade den yngste gång på gång och pekade på myntinkastet... Själv höll jag på att gå upp i atomer där jag stod, yr, trött och hungrig. Jag har hört tipset att om man råkar ut för den där upplevelsen av att stå i fel kö (så där så att man börjar överväga att be någon fara åt ja ni vet vad, eller t o m faktiskt gör det, och nätt och jämnt kan hålla nävarna i styr) så ska man tänka sig att man är en forskare från en främmande planet med uppdrag att studera hur jordvarelser beter sig i matkön. Faktum är att jag själv givit rådet vidare till en av mina klienter. Tyvärr kom jag dock inte själv att tänka på det där jag stod.

Imorgon bitti ska jag ha handledning i terapeutgruppen och därefter ska jag agera vikarie på Författarskolan, en eftermiddags- och en kvällsgrupp. Blir en hyfsat lång dag, med andra ord. På fredag väntar fler intervjuer.

Inga kommentarer: