tisdag 2 juni 2009

Idag lyckades jag för första gången titta på den omtalade serien In treatment. Hyfsat omöjligt att följa en serie som går 19:00 må-fred och i princip lika omöjligt att ägna hela söndagseftermiddagen åt veckans avsnitt, och, jo, jag vet att programmet även sänds i 24:an, men det gör inte saken så mycket bättre. Nu kommer i a f första säsongens avsnitt, del 1, på dvd, inom kort och kan förhandsbokas på cdon. Men jag insåg att det kanske vore smart att se åtminstone några avsnitt innan en sådan investering görs - tänk, om jag tycker serien är skit! Men efter trettio minuter var jag om inte fast så i varje fall engagerad. Måste nu titta även imorgon. 2:an 19:00 eller 24:an 20:00, det är frågan...
Efter en kortare visit på jobbet hälsade jag på hos min mamma. Hon kände sig gammal, sa hon. Ja, du är ju ganska så gammal, svarade jag. Hon fyller 88 i juli. Inte purungt direkt. Hon tycker att det är för tyst där på äldreboendet. Efter klockan sju på kvällen syns inte en kotte till och det ända som bryter tystnaden är en tant som skriker på hjälp mest hela tiden. Nej, det låter inte så kul. Hon längtar "hem". Till ett hem som inte längre finns. Lägenheten på äldreboendet är just hennes hem, vilket jag halvhjärtat försökte påtala för henne. Samt att det skulle vara lika tyst efter 19:00 hemma i det hem som nu är någon annans. Jag hade med mig jordgubbar som jag köpt på Hötorget. Det tyckte hon var gott. Det har hon alltid tyckt. Men på äldreboendet serveras aldrig jordgubbar. För exklusivt, förmodligen.
I lördags uppvaktade jag ju min pappa, som är året äldre än mamma. På frågan "hur mår du" svarade han mig: "Jag fyller 89, vad tror du?" Ja. Vad tror jag.

1 kommentar:

Susanne W sa...

in treatment är enligt mig absolut sevärd, jag har sett nästan hela första säsongen. intressant att få följa varje patient över tid -från första mötet och framåt, se hur deras karaktärer och bekymmer vecklas ut och blir tydligare. vi pratar en hel del om den i fikarummet på min praktikplats, ungdomspsyk, flera psykologer som engagerat följer serien nu på tv. jag har även många psykpluggkompisar som har sett första säsongen och gillar. så, rekommenderar!