måndag 10 augusti 2009

Sista ledighetsdagen. Solen skiner även idag, men stora blygrå molnmassor tornar upp sig bakom hustaken. Det känns som om det är som det ska. Jag har tänkt mycket på Cullbergs bok Skaparkriser, som jag läste tidigare i somras. För många författare (konstnärer) kommer en sådan period av omorientering/desorientering kring fyrtio, dvs sammanfallande med "mitt-i-livet-krisen". I somliga fall, som hos Strindberg, senare. En kris har alltid två möjliga utgångar, eller kanske snarare en utgång och en undergång. Cullberg menar att man måste våga vänta ut, dvs vara i krisen, hur smärtsamt det än kan vara. Låta krisen ha sin gång och mala ner sin kreativitet i något annat. Strindberg målade under denna tid. Underbara målningar av upprivna hav, bl a. En hel del av dem hänger i Bonniers trapphus. Men skriva kunde han inte.
En skaparkris kan ta knäcken på en människa. Särskilt svårt blir det eftersom skrivandet för en författare är så intimt förknippat med identiteten. Att inte kunna skriva är att vara oduglig, också som människa. Därav vikten att söka andra utlopp för kreativiteten. Kreativitet utan utlopp går inte hur länge som helst. Till slut brister fördämningarna. Undergången. Kaos.
I DN läste jag i morse om artisten Toni Holgersson. Han bodde nu, på utslussningsboende, och hade varit drogfri i dryga året. Jag har ett par plattor av honom. Jag gillade honom skarpt, men så blev det bara tyst.
Nu ska jag bege mig till ICA för att köpa papperskassar. De duger bra till att packa ner böcker i.
Och för den delen även cd-skivor.

Inga kommentarer: