tisdag 11 augusti 2009

Första dagen...

... på jobbet, på resten av mitt liv, det som pågår medan vi är upptagna av andra ting än just det: livet.
Kursstart alltså, en kortkurs på fyra intensiva dagar. Nio deltagare = full kurs. Sex personer stod på reservplats. Distanskursen var uppe i femton anmälningar. Och på "Att skriva terapeutiskt" finns en plats kvar. Fåtal platser på övriga kurser. Så om någon vill anmäla sig: skynda till Skrivarakademins hemsida!
Vad gör en bra text bra? En bra text består av bra scener. Men vad gör då den bra scenen bra. Finns det några objektiva värden... Eftersom där finns ett skrivandets hantverk måtte det väl göra det?
Som presentation fick deltagarna nämna en roman/berättelse som "gripit tag" i dem och försöka säga något om varför:
Jag ville veta vad som skulle hända? Den handlar om något fruktansvärt och oförklarligt. Jag kände igen mig och kunder relatera till problematiken. Den var underhållande. Jag visste hur det skulle gå, men hade glömt att jag visste det. ("När litteratur är som bäst formulerar den något som vi visste, men glömt att vi visste", skriver Olof Lagercrantz:) Det var en rolig och underhållande historia. Jag tyckte om personerna fast de gjorde korkade grejer. (Eller just därför.) För de fantastiska stämningarna och känslornas skull. Berättelsen är så suggestiv.

Själv vill jag tillägga NÄRVARO. Om detta och om konsten att bygga scener ska jag tala imorgon.
Idag fick deltagarna göra tre skrivövningar och därtill proppas fulla med diverse kunskaper om perspektiv, språk och vikten av FIKTIONEN. Dagen avslutades med min gamla darling "paraply-dikten". Ibland får jag lust att försöka samla ihop alla paraplydikter som skrivits under åren!

1 kommentar:

Susanne W sa...

vad är paraplydikten? nyfiken.