fredag 19 mars 2010

dejavu

Fredagskväll. Dottern är på fest och väntas inte hem före midnatt. Sonen spelar dataspel med en kompis. Och maken befinner sig i en annan del av landet. Själv har jag lagat och inmundigat god middag på tu man hand med sonen, och därefter slötittat mig igenom Let´s dance. Det var ett antal veckor sen sist och vet inte vad jag ska säga om det, men konstaterar att årets "underhållare" Willy är kvar bland de tre. (All makt åt folket?) Ser fram mot Triers "Direktören för det hele", som jag inte sett, och kommer i säng sen med en bok. Detta lockar dock inte direkt, eftersom jag nu kämpar med "De fattiga i Lodz", som jag ju vet och förstår är en bra roman, men som jag inte kan ta till mitt hjärta, vad det nu kan bero på. Jag känner att jag borde beröras, men gör det inte. Kanske tar den sig snart. Jag tänker på Sara Lidman, som en gång berättade att när hon får en ny roman i sin hand så slår hon upp den på tre, på måfå valda, ställen, för att läsa en, på måfå vald, mening på varje sida - och: "om ingen av dessa meningar berör mig djupt i mitt hjärta, så skulle det aldrig falla mig in att lägga tid på att läsa den boken". Och så spände hon sin djupa stålgrå blick in i min. Jag är på hennes linje, även om jag nog är lite generösare.
Det finns förresten en ny länk i vänstermarginalen, till Dejavu förlag, där gamla "utgångna" böcker ges ut på nytt, en underbar idé! Där finns nu två av mina verk, novellsamlingen "Den osynliga väggen" och romanen "Rucklet" - samt en hel mängd spännande titlar av många fantastiska författare. Kika på förlagets hemsida, köpa böcker kan man göra på t ex adlibris.
I morgon och på söndag ska jag gå på bulgarisk danskurs. Det har ryktats att folk från "Gotlands hopp" har anmält sig.

2 kommentarer:

Gunilla sa...

Kloka ord av Sara Lidman!
Ibland känner man efter att ha läst färdigt en bok att den "kostade mer än den smakade" och då kommer det här med att tiden är dyrbar in.....

Avanti sa...

ja, ibland måste man värna tiden!