onsdag 17 mars 2010

BÖRJA OM...

Ett lååångt uppehåll har det varit i dessa skriverier. Att skriva blogg tar tid. Kräver energi. Uppfinningsrikedom. NYTÄNKANDE. Eller i varje fall krav på sådant. Och eviga påminnelser om brist på sådant. Ändå kommer jag under stundom på mig själv med att sakna det. Sedan mitt senaste inlägg har jag nöjt mig med FB som uttrycksplattform. Snabbheten där både tilltalar och avskräcker. Tid är allt vi har. Och vår tid är högst begränsad. Lång ur ett perspektiv. Mycket kort ur ett annat.
Effektiviteten går som en gyllene tråd genom livets alla skeenden. Idag har jag och mina syskon besökt min mammas äldreboende. Men nu är hon placerad i de undre regionerna, närmare bestämt i "kylrummet". Hennes lägenhet ska tömmas och städas ur. Andra står på tur. Det är väntelista. Kö. Som till så mycket annat. Enhetschefen, som jag under de år mamma bott där aldrig tidigare träffat, visade sig vara indier och klarade inte svenskan helt utan anmärkningar.
"Välkommen, slå dig", log han. "Ta karamell. När kan jag skriva första visningsdatum?"

Några timmar senare var det dags för begravningsbyrån. Det visade sig vara kö även till begravningar. "Alla vill boka begravningstider före påskhelgen." Ja, det kan man ju förstå. "Och man måste se till att två begravningar inte krockar med varandra." Också begripligt. Det skulle ju inte se något vidare ut. Drösar av kataloger. Kistor. Blommor. Priser. Sånger. "Har ni internet? Ni kan provlyssna där." Praktiskt förstås. Och så karameller, där också. I vitt papper med FONUS tryckt på. Dock ej på själva karamellen. Den var illgrön och mycket syrlig. Och en uppsjö av papper som skulle skrivas och samtal som måste ringas. "Men tyvärr, alla är på kurs och har stängt av sina mobiler." Ja, det kan man också förstå. "Hur många kistor ska det finnas plats för?" (En ger bättre odds än två. Det är trångt om utrymmet på kyrkogården.)
Två (2!) timmar senare är en preliminärbokning gjord. "Kyrkogårdsförvaltningen är på kurs i morgon också. Ni får besked på fredag." Och en reservbokning. När vi skrivit under alla papper på "beställningen", får vi en ljusstake från Orrefors. Den finns att köpa vid receptionen till ett pris av 295 kronor.

"Var och en står ensam på jordens hjärta" Salvatore Quasimodo

1 kommentar:

Gilla sa...

Jag blir SÅ berörd.