tisdag 3 november 2009


Denna vecka har ettorna på Skrivarlinjen poesivecka med Eric Fylkeson, vilken mynner i offentlig läsning på fredag kväll. Eric F var, för er som inte vet det, poetryslam långt innan ordet var uppfunnet. Han kan det där med scennärvaro. Igår var jag med och tjuvlyssnade någon timme och jag skulle gärna ha deltagit hela veckan. Vi rör oss på olika scener livet igenom, sa han, "med en ständig rädsla att göra bort oss". Och: att det finns ett enda botemedel mot den "katastrofala" göra-bort-sig-situationen - nämligen det att vara DÄR. Närvaro alltså. Den som är närvarande, på riktigt, till 100%, är oantastlig. Blev lycklig över att höra honom prata om det!
Tyvärr kan jag inte vara med och lyssna på fredag (men imorgon ska jag vara med hela dagen, under repetioner) eftersom jag ska lyssna på Lars Winnerbäck på Hovet. Inte något jag precis är ledsen för, men synd att det krockar. Idag har jag två grupper, "Att skriva", nu på eftermiddagen och "Att skriva terapeutiskt" ikväll. Att vara lärare är verkligen att röra sig på en scen. Och att vara närvarande. Att låta ingenting annat finnas än rummet/scenen.

4 kommentarer:

Susanne W sa...

å vad trevligt med winnerbäck på fredag! hoppas att det blir en lyckad kväll. ska se honom i uppsala i december.

Ann sa...

Hej

För en tid sedan skrev jag ett mejl till dej men jag har inte fått något svar. Jag funderar på vilken mejladress jag kan nå dej på.

Hälsningar

Ann

Avanti sa...

Ann, om du klickar på bilden av de tomma caféborden kommer du till min hemsida. Där finner du min mailadress. /Marianne

Avanti sa...

Susanne! Ja, det ska säkert bli fint med Winnerbäck. Har aldrig hört honom live förut... så jag ser fram emot det.