torsdag 29 oktober 2009

Höstlov och barnen vänder på dygnet som vanligt... Ja, jag var själv likadan, en gång i tiden. Men det var då det. Igår träffades delar av mitt gamla gymnasiegäng. Fyra 55-åriga tanter. Hur i all världen gick det till? Vi påminner alltmer om våra mammor (eller, i mitt fall, pappor), men vi märker det liksom inte själva. Dock skiljer klädstilen oss från dem. Det är liksom samma stil på oss fortfarande, jeans, t-tröja. "Basketdojor". Det där andra, som vi ikläder oss då vi beger oss till våra arbeten, är liksom lite av utklädning; ett slags maskerad. Igår kväll tillkom en ny(gammal) kompis. Det var ungefär trettio år sedan vi sågs senast. Och det var bara att ta vid, ungefär där vi slutade.
Idag är jag ensam hemma, ett fenomen som sannerligen inte inträffar särskilt ofta. Det är tyst. Mörkt utanför fönstren. Jag hade tänkt montera en tv-bänk som jag och dottern inhandlade på IKEA igår, men jag drabbades av akut matthet bara av att öppna förpackningen och kika ner på alla delar, bläddra igenom monteringshäftet och väga plastpåsen med alla skruvar, plugg och andra konstigheter i. IKEA verkar helt okej just när man går omkring och väljer. Snyggt. Inte så dyrt. Men sen! När man kommer hem med sin låda! Varför kan de inte erbjuda ett färdigmonterat alternativ för några extra hundralappar? Jag tror det skulle bli en försäljningssuccé av minst samma omfattning som när en gång idén med det omonterade lanserades! Jag bestämde mig snabbt för att sova på saken. Köpte för övrig även tre kastruller à 100 spänn. Och till och med dom var omonterade. Samt två badrumsmattor för 20 kronor stycket. Ingen montering krävdes. Ett rent fynd!

1 kommentar:

Kée sa...

Aha. Då förstår jag.