fredag 16 april 2010

Slut är arbetsveckan och slut är jag. Veckan har varit fullproppad, med undervisning och slutseminarier hos år 2. Vad man hela tiden återkommer till när det pratas text är:
Gestaltning: show, don´t tell!
Lita på din läsare: läsaren vill känna sig intelligent och medskapande, inte dum och skriven på näsan!
Underinformera inte: läsaren vill förstå!
Lämna plats för läsaren: en god författare skriver bara halva boken, resten får läsaren ta hand om, säger Olof Lagerqrants (och många med honom)
Lita på dina scener.
Stanna kvar i dem!
Stryk allt som hänger som små lösa trådar, eller utveckla dem, väv!
Använd rummet!

Nästa vecka ska jag använda åt mig själv! Helt och hållet. Det ska bli fantastiskt att få FYLLAS! Kurs i schemafokuserad terapi med Perris m fl! (dessutom ska distanskursen skötas, samt en kvällskurs, vilken inte lät sig inställas, hållas - men jag känner mig ändå glad och lite stolt över att ha prioriterat mig själv!) Det ska också bli skönt att vila lite från skönlitterära texter (även om det nu inte lyckades till fullo) - och nu är det fredag - och återhämtningskväll. Och, slåt det mig nu, på lördag dans till alldeles levande (enmanna) dragspelsorkester. Dans är också återhämtning. Och så skiner solen över Spökparken här utanför, vitsippor och blåsippor samsas där blan fjolårslöven längs min löparrunda genom förortsskogen, och den riktiga våren närmar sig med stormsteg. Sammantaget, inte så illa.

3 kommentarer:

Anonym sa...

En tanke; att inte glömma bort att njuta av det man är i. Visst har du tuffa veckor, men ändå avundas jag dig som träffar kreativa människor, får diskutera och kommentera. Själv har jag den lugnaste period i mitt arbetsliv. Och jag är uttråkad, trots att jag så många gånger drömt om tid att "jobba i kapp". Jag har i alla fall bestämt mig; njut av det som är bra och minimera det som är jobbigt.

Avanti sa...

Visst ligger det mycket i det du säger. Framstår som en klok livshållning, den du valt!

Anonym sa...

Ja, men det kommer inte med någon automatik. Jag tror att vi medmänniskor måste stötta och uppmuntra varandra. Att skriva, läsa vad andra skriver och att kommentera är bra hjälpmedel att vara tacksam över!