måndag 8 december 2008

Tid

Idag läser jag texter. Alla dessa texter från olika människor - jo, jag är glad att jag får ta del av dem. Jag har inte upphört att fascineras - även om jag understundom undrar hur och när tid ska ges för mina egna.
När jag för många år sedan deltog i en debutantkurs på Biskops arnö fick jag rådet: gift dig rikt. Rådet gavs av en av lärarna, poeten Sandro Key Åberg. Men jag vet: det finns nobelpristagare som skrivit mellan tre och halvfem på morgonarna. Så stort är kanske inte mitt uttrycksbehov. Eller kanske är jag för trött, helt enkelt. Gift mig rikt har jag i alla fall aldrig gjort, inte någon gång.
"Fråga dig om du kan leva utan att skriva. Om svaret är ja, så skriv inte. Om du inte kan leva utan det: så skriv." Ungefär så uttryckte Rilke saken i sitt "brev till en ung poet".
Kan jag leva utan att skriva? Kanske. Förmodligen? Vad menas med att "inte kunna leva"?
Men att ha fått en gåva och inte använda den är ett slags förbannelse.
Jag jobbar hemma i köket idag. Sitter i den sittovänliga kökssoffan, med utsikt över tegeltaken.

Rygg och nacke är stelt. Ont. Antar att jag tog ut svängarna väl mycket under gårdagskvällens poweryoga. Nu: åter till texterna!

Inga kommentarer: