måndag 29 december 2008

julefrid...forts

Annandagen: maken åkte till stan för att inhandla ny brödrost i det att den gamla tagit slut. Jag åkte med dottern till Sickla för att inhandla en ny fjällrävenjacka (en sån som var populär redan på dotterns mormors tid!) à 1999:-, varav hon själv satsade morfars julklappspeng och jag sköt till resten - vilket var större delen. I övrigt rådde familjelugn framför tv/dvd. Bland annat tittades på det urusla Selmaavsnittet. Fullständigt ointressant. Därefter tittade jag och dottern på den senares julklappsfilm "PS I love you". Riktigt bra. Jag fick tårar och klump i halsen och skulle helst velat storböla. Men så gör nu inte en tonårsmamma, särskilt inte i juletider.
Lördagen: jag sprang i skogen. Jag är tränad i denna konst och orkade, som sig bör, runt. Därefter dags för ny utflykt i shoppingvärlden. Denna gång styrde vi (eller snarare jag, eftersom det är jag som rattar vår bussblå Kangoo) mot Farsta. Fikade på Wayne´s och köpte Björn Gustafssons dvd till min syster, där det senare på kvällen skulle ätas middag. Det gjordes det också! Bror med familj var där, liksom systersöner med resp utan familjer. Potatisgratäng, skinka och vin och ett jävla babblande. Dottern ville hem och skyllde på trötthet (fast hon under loven sällan somnar före två). Hon fick tåla sig fram till 23-tiden. Svinkall promenad till Gubbängen och bussen hemåt.
Lördagen: Ännu en dag av sol och kyla. Till kvällen ännu en släktmiddag, denna gång hos min far och ES. Tog bilen. ES uttryckte sitt missnöje med detta. Hon var lätt påstruken redan vid vår ankomst... och serverade i samma takt som nivån i hennes eget vinglas sjönk - vilket det gjorde snabbt och gång på gång.
På hemvägen hämtade jag upp dotterns kompis som skulle sova här - hette det. Men, man kan undra - fyra på morgonen satt dom och mumsade och snackade för fullt i köket. Jag vinglade upp och beordrade dom i säng.

Inga kommentarer: